torsdag 26 september 2013

Hur många regler finns det i världen?

Just nu känns det som min dag domineras av negativa saker :-(

Min arbetsgivare har inte tidigare varit med om att någon klarar jobba just 8 timmar av sin tjänst och inte 10 timmar... det ska nämligen vara 25%, 50% eller 75% man klarar jobba av sin ordinarie tjänst. Om jag förstod HR-konsulten rätt så kunde hon inte kalla de kvarstående 5% för "tjänstledighet pga sjukdom" så då går det inte! Alltså är det bättre att jag är heltid sjukskriven än 75%, eftersom jag bara jobbar  20 av dem? Finns det plötsligt inget värde i det jag faktiskt klarar av att göra på jobbet, att det här är en lugn och stabil uppbyggnad av min arbetsförmåga etc etc? Ja, ni som läser kanske inte riktigt hänger med, men jag blir så himla ledsen och frustrerad att det blir svårt att formulera det. HR-konsulten hänvisar till Försäkringskassans steg, men ska vi läsa de reglerna handlar de ju bara om ersättningsnivåer. Det FK däremot är väldigt tydliga med är att man ska arbeta den nivå man klarar av, oavsett ersättningen! Dessutom är både min läkare och handläggaren på FK positiva till att jag börjar arbeta så snart jag klarar av det - på den nivå jag klarar av det. Så vart är problemet - förutom administrativt?!
Fattar ni hur mycket av min arbetsförmåga som försvinner på grund av sån här skit?!!

Jag skrev ju till Patientnämnden efter besöket på psykiatrin. De ringde upp mig direkt nästa morgon och skulle skicka ärendet till verksamhetschefen - vad har hänt sen? Ja den som det visste, det har gått 1½ månad och jag har hört absolut INGENTING! Jag ska skriva ett nytt mail nu, så får vi se. Tänk att man ska behöva ligga på om allting...


Sen något på en helt annan nivå - i veckan var kommunen här och "skötte sina marker" eller vad de nu kan tänkas kalla det?? De fantastiska hallonsnåren som både vi och många förbipasserande barn och vuxna verkligen har njutit av den här sommaren har nu kommunen skövlat! De står utanför vår tomt så de är inte "mina", men vad är poängen när de går fram med sina maskiner på det här sättet?! Har tänkt skriva till kommunen å fråga, men vet inte om jag orkar lägga energi på det... å andra sidan kommer jag fortsätta blir frustrerad på vad de gjort varje gång jag ser det...

Måste ändå sluta med en positiv bild och känsla från när vi kunde njuta av de underbara hallonen till sommarfrukost!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar