onsdag 25 juli 2012

Omvärdera semestern!

Vad lätt det är att bli frustrerad när jag inte alls blir piggare av att vara ledig med familjen, göra roliga aktiviteter tillsammans, hälsa på släkt och vänner! Dessutom sker allt nu för tiden på ett lugnt sätt - inte flera aktiviteter samma dag, jag bär alltid på öronproppar och solglasögon, går undan och vilar, tar knappt några intiativ till vad som ska göras (var nog oftast jag som kom på att något behövde hända tidigare...) och folk runt omkring mig förväntar inte att jag ska hjälpa till ens med middan eller så! Trots detta har jag nu fått "betala" med mer än en hel veckas återhämtning här hemma nu, börjar närma mig "nollpunkten" och behöver åtminstone en vecka till för att komma dit jag var innan semestern började... Men vad hjälper det att bli frustrerad? Absolut ingenting!!!
I onsdags hade jag som tur var ett sommarbesök på Företagshälsovården, jag var helt slut när jag kom dit. Jag berättade om Mallorca-resan och besöket hos min mans familj och samtidigt så pratade jag om alla strategier jag använder hela tiden och sedan mina tankar om hur dålig jag är - har jag verkligen inte blivit ett dugg bättre sedan i julas?? Det vet jag ju att jag har blivit, men samtidigt så var jag ju nu tvungen att använda precis samma strategier som då och hade även nu svårt att göra det som vi gjorde då... Visst, då vilade jag flera gånger om dagen, nu kanske bara en. Då orkade jag bara någon timma, nu faktiskt flera, även om det bara gällde en å samma aktivitet, men ÄNDÅ Ska jag verkligen behöva vara så här trött av att göra roliga, trevliga saker?!
"Men du, upplevelser gör man inte med knäna!" Nä... "Det gör man ju med huvudet! Ditt huvud blir ju fullt av upplevelser även om du gör allt på ett bra sätt och i känd miljö. Det är ju skillnad att vila på en gräsmatta i en park än i sängen hemma för dig själv." "Värdera ditt tillfrisknande kan du bara göra en vanlig vardagsvecka hemma där allt går i sin gilla gång. Många med utmattningsproblematik är mycket tröttare efter semestern än innan. Du måste omvärdera semestern!"
Så hem och Acceptera! Vila, vila och vila! Jag sa till resten av familjen "Gör vad ni vill närmsta veckan/veckorna, men räkna inte in mig..." På något sätt känns det skönt när det blir så här tydligt - jag kämpar inte för att orka, utan tillåter mig att bara sjunka ner i tröttheten och BARA göra precis det jag orkar. Och familjen och närmsta kompisarna är vid det här laget vana så de accepterar detta rakt av (Tack kära ni för att ni stöttar mig så på detta sätt!)

Eftersom den sköna sommarvärmen äntligen kommit så ska jag nu gå ut å lägga mig på gräsmattan å njuta - det är ju en mycket skön Vila :-)

Hoppas ni också får en välbehövlig vila under sommaren!
/Pernilla

2 kommentarer:

  1. Underbara Pernilla massor av styrke kramar till dig Tänker så mycket på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Annicka, det hjälper! Saknar dig!

      Radera