tisdag 10 juli 2012

Livsberättelser

Att möta människor och höra dem berätta delar ur sina liv tycker jag är oerhört fashinerande. Att lyssna på Sommar i P1 är ett sådant tillfälle. Än så länge är Anja Perssons berättelse om kärleken i hennes liv den allra mest tankeväckande och respektingivande. Jag och min man försöker ofta lyssna så här på lediga dagar och ibland ger det kvarstående fragment. För några år sedan hörde vi meterologen Pär Holmgren prata om klimatet och behovet av hållbar utveckling. Han var så tydlig med att ingen kan göra allt, men alla kan göra något - därefter gick vi å köpte en etanolbil!

Ett annat tillfälle till livsberättelser är i mitt dagliga jobb. Där är berättelserna mindre välregisserade och inte alltid så sammanhängande. Att då tillsammans försöka pussla ihop patienternas berättelser till något som kan ge bilder för framtiden och strategier för att förändra sitt liv till något mer hållbart är en ynnest. En kär kollega sa för några år sedan "Att få följa en människa en liten bit på deras väg genom livet är en gåva." Det citatet har jag sparat bland många andra för att i bland ge mig själv en liten tankeställare, tex när jobbet känns tungt.

Att skriva den här bloggen är lite av min livsberättelse, men jag akompanjerar den med bilder istället för musik - det blir mitt alldelles egna Sommar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar