tisdag 3 januari 2012

Alla dessa sinnesintryck

Tänk att allt det vanliga som finns runt omkring oss hela tiden faktiskt tar en massa energi!! För några år sedan träffade jag en tjej med ADHD. Hon använde metaforen att hennes förmåga att hantera sinnesintrycken var som genom ett Durkslag medan alla vi andra använde en Sil. Jag tycker det har varit tänkvärt och just nu förstår jag henne bättre än någonsin. Här om dagen var jag ute å joggade i ett bostadsområde som jag inte känner till (tack och lov har jag ett gott lokalsinne så jag var inte ett dugg orolig att hitta hem, men) det gjorde att jag hade full uppmärksamhet på vart jag sprang. Dessutom var det ju spännande att kika lite i trädgårdarna och de julpyntade husen jag passerade. Eftersom jag under senaste halvåret lärt mig att sinnesintrycken bara sköljer över mig försökte jag ändå att inte "titta" på allt spännande alltför aktivt. Jag hittade tillbaka utan problem och på slutet slogs jag tydligt av detta med intrycken - jag sprang mellan en hög häck och på andra sidan ett plank, alltså fanns det inte mycket att se, plötsligt kände jag kroppens rörelser tydligare och vilsamheten kom i huvudet - otroligt vad lite som behövs för att märka skillnaden (iallafall om man är vältränad på kroppskännedom :-) !
När man läser trädgårdsterapi (som alltså främst handlar om hur naturen påverkar hälsan) så visar forskningen att det finns två typer av uppmärksamhet - dels Riktad uppmärksamhet; så som då du koncentrerar dig vid datorarbete, bilkörning, läsning och mycket annat i vår moderna vardag
- dels Fashination, som är mer av en spontan uppmärksamhet; tex. då du hör en fågel kvittra eller en fjäril fladdra förbi.
Den Riktade uppmärksamheten kräver mycket av oss, medan Fashinationen hjälper oss att fylla på energidepåerna. Så detta är något att tänka på - dels att försöka låta uppmärksamheten få vila när den inte behövs och dels att fylla på förråden genom att röra oss i naturen så ofta och mycket vi har möjlighet till!
Så långa sköna skogspromenader får väl också till höra löftena för det nya året, men för mig är det inget nytt, det gäller bara att fortsätta och göra mer av det som fungerar bra och jag mår gott av!



Titta på en bild i taget och känn in vilka signaler de sänder till dig:



Är det någon skillnad mot den här bilden?




Eller mot den här?




Med tanke på hur bara en liten bild kan påverka oss är det intressant att fundera över hur den verkliga miljön påverkar oss. Tänk till på hur det ser ut runt omkring dig, inte bara hemma utan även på jobbet eller andra delar av dagen.
För min del går det lättare nu, när jag insett hur jag faktiskt reagerar på ALLT runt omkring mig, medvetet eller inte, så öronproppar och mentala skygglappar är absolut nödvändiga att ständigt bära runt på. Förut ville jag inte missa någonting, men det är faktiskt ganska skönt att inte ta in allt ;-)

/Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar