lördag 31 december 2011

Nyårslöften

Ibland kan jag bli tokig på alla Mål som ska sättas; mätbara, tidsbegränsade, regelbunden utvärdering osv. Typ "Sikta mot stjärnorna så når du trädtopparna". Allt i vårt prestationsbaserade samhälles tidsanda med fokus på det yttre.
Men ibland är det ändå inte så dumt att fundera på hur man vill ha det - vad är egentligen riktigt viktigt, vad tänker jag prioritera att använda min tid och energi till? Kanske ett nyårslöfte inte är så dumt i det här sammanhanget - det blir ett tydligt tillfälle att formulera sina tankar och kanske tom. säga det högt till andra. Andra som kan vara delaktiga, vill samma sak eller kan stötta på vägen.
Jag har inte så ofta gett några nyårslöften. Har resonerat som så, att jag inte ska lova något jag inte kan hålla... Men de senaste två åren har jag varit tydlig (se Julbrev) och det har hjälpt mig att återkomma till det som jag faktiskt tyckt varit viktigt.





I år känns det som jag har mycket att lova mig själv - Att var snäll mot mig själv, Att alltid ha energi kvar när jag går hem från jobbet, Att se till att jag har utrymme kvar att göra det som är riktigt kul bara för min egen skull... Jag tror det kan sammanfattas i ETT JÄMNT LIVSTEMPO - vad det innebär för just mig, just det här året, det får tiden utvisa.
Kanske går det att ta hjälp av någon av naturens metaforer - hur utvecklingen sker i sin egen takt från knopp till utslagen blomma. Alla stadier måste passeras för att nå den fulländade skönheten, innan den falnar, vissnar ner och löken återhämtar sig för att nästa år ge oss nya vackra blommor.

Vad blir ditt löfte till dig själv?

Med hopp om ett riktigt gott 2012!
/Pernilla

2 kommentarer: